NGV-Geonieuws 30 artikel 259

NGV-Geonieuws: elektronisch geologisch tijdschrift


1 Oktober 2002, jaargang 4 nr. 18 artikel 259

Auteur: prof. dr. A.J. (Tom) van Loon
Geologisch Instituut, Adam Mickiewicz Universiteit, Poznan (Polen)

Dit artikel is onderdeel van NGV-Geonieuws uitgave 30! Op de huidige pagina is alleen artikel 259 te lezen.

<< Vorig artikel: 258 | Volgend artikel: 260 >>

259 Cola-oorlog maakt geologisch onderzoek onmogelijk
Auteur: prof. dr. A.J. (Tom) van Loon

Klik hier voor alle artikelen over het Milieu !     Klik hier om dit artikel af te drukken !

De colagiganten Coca-Cola en Pepsi-Cola zijn al jaren in een nietsontziende strijd om de heerschappij op de wereldcolamarkt ontwikkeld. Dat is de reden dat ze extreem veel reclame maken, via alle denkbare media. Daar is nu een nieuw medium bijgekomen: grote geschilderde reclames op de rotsen langs grote wegen.

Beide maatschappijen hebben zich de grote ergernis op de hals gehaald van Indiase geologen, nadat ze op deze wijze hun reclameoorlog onlangs begonnen uit te vechten in de uitlopers van de Himalaya’s. Enorme 'rotsschilderingen' zijn daarbij aangebracht langs de weg van Manali naar Rohtang, in de provincie Himachal Pradesh.




Het desbetreffende gebied is volgens geologen daardoor onbruikbaar geworden voor het vele geologische onderzoek dat daar wordt uitgevoerd. A.K. Sinkha, directeur van het Birbal Sani Instituut voor Palaeobotanie in Lucknow stelt dat de beschildering van de rotsen een onverantwoorde en niet goed te praten handeling is. 'Rotsen in de Rohtang kunnen veel informatie geven over tektonische activiteit in de Himalaya’s', zegt hij, 'en over de aanwezigheid van minerale delfstoffen. Nu kunnen we onze studenten er niet meer mee naar toe nemen'.

Overwogen is om de verf te laten verwijderen, maar het terugbrengen van de rotsen in hun oorspronkelijke staat lijkt praktisch een onmogelijkheid. Dat is althans de mening van Ashok Sahni, een geoloog van de bekende Punjab Universiteit in Chandigarh. Volgens hem zal erosie op den duur de advertenties vanzelf weer doen verdwijnen, maar dat kan wel 15-20 jaar duren.

De zaak is inmiddels aangezwengeld bij justitie. Die heeft de zaak hoog opgenomen, en zelfs de Hoge Raad van India is inmiddels ingeschakeld. Dit hoogste rechterlijke orgaan heeft op 14 augustus de beide maatschappijen aangeschreven, en gevraagd om goede redenen aan te geven waarom de Staat de beide maatschappijen niet een boete zou opleggen vanwege het beschilderen van gebieden die niet het eigendom zijn van de colamaatschappijen.

Referenties:
  • Anonymus, 2002. Geologists find cola rock stunt hard to swallow. Nature 418, p. 810.

Afbeelding welwillend ter beschikking gesteld door Vipin Pubby (The Indian Express)


Copyright © NGV 1999-2017
webmaster@geologischevereniging.nl